Annazoe

Jag har också inte alls med mig min dator

Boktips #2

Kategori: Böcker

 
Titel: Vampire Academy #1 Törst
Författare: Richelle Mead
Sidor: 335
Genre: Vampyr, drama, äventyr
Språk: Svenska (orginal, engelska)
Handling: Hetsiga, rappkäftade Rose (dhampire, halvvampyr) och lugna, eftertänksamma Lissa (Moroi, Vampyr) är bästa vänner. För två år sedan rymde de från sim internatskla, S:t Valdimir. Sedan dess har skolan och vampyrvärlden försökt spåra dem, och föra tillbaka dem till tryggheten i den ensligt belägna och mycket välbevakde skola för vampyrer.
Men det är inte alls tryggt för Lissa. Hon har nämligen en väldigt speciell egenskap som många skulle vilja utnyja, även om det betyder att Lissa själv dör eller blir galen.
Och den här gången så hinner inte Lissa och Rose undan när skolans spårare dyker upp...
 
Det är alltså en vampyrbok. Ännu en? Kommer det bara fler och fler? Tar de aldrig slut? Varför skriver folk fortfarnde om det? Läser folk fortfarande om de?

Det är säkerligen dessa frågor som sirkulerar i era huvuden. Alltså: Ja, det är ytterligare en. Jag vet inte om det kommer fler och fler, men under en period så skrev alla ungdomsförfatter om dem. De kommer förodligen ta slut någon gång när det är totalt superute, men inte än på ett tag skulle jag tro. Föfattare skriver om dem för att det är jävligt roligt helt enkelt. Och slutligen, Jajamen! jag kommer nog aldrig tröttna på att läsa om Vampyrer. Specielt för att Det är sjukt olika från bok till bok. Den enda likhet alla har med varandra är att de dricker blod. Fast i helt olika syften.
 
Men i alla fall. Jag tyckte väldigt mycket om den här boken, den var hyffsat beroendeframkallande, spännande och ganska anorlunda, men samtidig så påminde den sjuuuuuuuuukt mycket om en annna serie som ligger mig varmare om hjärtat än, typ min mamma. Men det tar vi en annan gång.
Den handlar alltså om Rose Hathaway. Hon är ganska Bitchig till utsidan, sjävlkalrt jätte, jätte snygg, men väldigt kännslig och genomsnäll på insidan. Jag gillar henne. Hon är inte riktigt som alla andra typiska huvudpersoner, och sådant gillas!
Sedan så har vi Lissa Dragomir. Egentligen så heter hon Vasilisa men hon tycker inte om att bli kallad det, jag är helt kär i det namnet! Haha, men hon är mer en typisk huvudperson, fast hon inte är det, men ja ni fattar. hoppas jag. Hon är blond och söt, snäll och tycker om djur. Det behövs ingen mer beskrivning. 
Rose har även en tränare som är heeelt gorgeous. Vilket gör boken ändå lite bättre!
Omslaget.
 
Betyg: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: